۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲   /    اخبار, اخبار ویژه, اقتصادی, بیمه و بانک    /    کد خبر: 18358

صاحب نظران روس: سازوکار جدید بانکی مشابه سوئیفت شکل گیرد

مقامات و صاحب نظرانی از کشور روسیه در میزگرد جنبی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و فناوری نفت و گاز روسیه در مسکو، بر لزوم حرکت این کشور در ایجاد سازوکار جدید ارتباطات بین بانکی مشابه سوئیفت در ۱۰ سال آینده و تحقق آن در سال ۲۰۳۳ میلادی تأکید کردند.

پاول سورکین معاون اول وزیر انرژی روسیه سه شنبه در سخنانی در این میزگرد با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم های ضد این کشور گفت: باید با در پیش گرفتن سازوکارهای جایگزین نظام های کنونی مالی بین المللی، اجازه نداد یک کشور تلاش کند بر دیگران حکومت کند.
در این میزگرد که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، سورکین اظهار داشت: باید با همکاری کشورهای حوزه شرق اعم از آسیا و اقیانوسیه، سازوکارهای جدیدی را برای حمل و نقل و تبادلات بانکی ایجاد کنیم.
معاون اول وزیر انرژی روسیه با اشاره به مشکلات ناشی از هزینه ناوگان دریایی حمل کالا در آغاز تحریم های این کشور، اظهار داشت: به تعبیری، امروز نه تنها باید کشتی بسازیم، بلکه باید سازوکار بیمه و نظام پرداخت مالی را نیز ایجاد کنیم.
سورکین گفت: در حدود دو سال قبل، شرکت های غربی عهده دار خدمات ضمانت ، بیمه و مشاوره کشتی ها بودند که در شرایط تحریم مشخص شد که باید به دنبال راهکار جایگزین باشیم که البته فرایند سریعی نیست.

سازوکار مشابه سوئیفت در ۲۰۲۳ شکل گیرد
رئیس موسسه چین و آسیای مدرن آکادمی علوم روسیه نیز در این میزگرد تخصصی گفت: به دنبال تحریم های ضد روس، گردش به شرق را آغاز کرده ایم و شاید سالیان زیادی طول بکشد که این رویکرد ثمربخش باشد، در واقع امروز در یک وضعیت انقلابی و ژئو استراتژیک قرارداریم.
کریل بابایف با بیان اینکه انرژی و حمل و نقل از موضوعات مهم برای ایجاد هماهنگی و سازوکار کشورهای همسو محسوب می شود، اظهار داشت: باید تا سال ۲۰۳۳ میلادی، سازوکار مشابه سوئیفت را با مشارکت کشورهایی همچون چین، ایران و دیگر کشورها ایجاد کنیم.
وی اظهار داشت: در ۱۰ سال آینده باید زیرساخت های مالی و لجستیک را ایجاد کنیم تا کشورهای همسو از امنیت انرژی، تبادلات و حمل و نقل و امنیت مبادلات بانکی برخوردار شوند.
رئیس موسسه چین و آسیای مدرن آکادمی علوم روسیه یادآور شد: البته امروز هم دولت و هم شرکتهای روس، آمادگی کار با شرق را ندارند و باید روی تعاملات با شرق متمرکز شویم تا تعارضات را از بین ببریم و تعامل و همکاری بین کشورها را با سازوکارهای جدید دنبال کنیم.

سوئیفت از سازوکارهای ارتباطات مالی بین بانکی در سطح بین المللی است.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و فناوری نفت و گاز روسیه در مسکو که روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه در اکسپو مسکو آغاز به کار کرده است، روز پنجشنبه هفتم این ماه به کار خود پایان می دهد.در این نمایشگاه، شرکت های فناور از جمهوری اسلامی ایران نیز حضور دارند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *