۲۸ بهمن ۱۴۰۱   /    اخبار, اقتصادی, چند رسانه ای, دولت, کشاورزی    /    کد خبر: 18082

جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستااز اقدامات گسترده دولت سیزدهم است

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: جهاد آبرسانی به همت دولت سیزدهم و در راستای محرومیت‌زدایی اکنون در ۱۰ هزار روستا در حال اجرا است.

مجید آقازاده حبشی، روز پنجشنبه در مراسم افتتاح همزمان پروژه‌های آبرسانی به روستاهای بخش احمدآباد شهرستان مشهد، افزود: به منظور محرومیت‌زدایی از روستاها برای حدود ۴.۶ میلیون نفر جمعیت روستایی باید ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال آب، تولید ۱۱ هزار متر در ثانیه آب، اجرای ۸۰۰ هزار متر مکعب مخزن و احداث هزار ایستگاه پمپاژ عملیاتی شود.

وی بیان کرد: اقدامات محرومیت زدایی در حوزه آب روستایی نیازمند ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

آقازاده حبشی اضافه کرد: در این راستا طرح جهاد آبرسانی آغاز شده و در جریان اجرای آن هفت هزارو ۱۳۸ روستا توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) و سه هزار روستا توسط شرکت‌های آب و فاضلاب کشور پوشش داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دوم این طرح نیز ۱۰ هزار روستای دیگر پوشش داده خواهد شد و تا پایان برنامه هفتم توسعه با اقدامات موثر ،شاخص جمعیت برخوردار روستایی کشور در تامین آب سالم از ۸۲ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در ابتدای انقلاب فقط ۲۷ تصفیه‌خانه آب برای جمعیت ۳۵ میلیون نفری کشور فعال بود، اما اکنون ۲۸۵ تصفیه‌خانه آب برای ۲ برابر این جمعیت احداث شده که نشان از ۱۰ برابر شدن تعداد تصفیه‌خانه‌ها دارد.

وی افزود: همچنین در اوایل انقلاب چهار باب تصفیه‌خانه فاضلاب در کل کشور برای هزار و ۴۳۰ شهر احداث شده بود و اکنون این تعداد به ۲۵۷ مورد رسیده است.

۲ مصوبه مجلس در حوزه توسعه خدمات آب و فاصلاب

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: در تلفیق بودجه مجلس که روزهای پایانی را پشت سر می‌گذارد، ۲ مصوبه بسیار خوب در حوزه آب و فاضلاب به ویژه آب و فاضلاب روستایی مطرح شده است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی افزود: اجرای طرح مجمع خیران آبرسان نیز یک حرکت نو در حوزه آبرسانی در کشور در راستای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب در روستاها و به ویژه مناطق محروم است، در قالب این طرح خیران حوزه آبرسانی به منظور تشویق از مالیات معاف خواهند شد، همچنین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به این خیران نیز از مالیات معاف می شوند.

وی بیان کرد: در مشهد تعداد روستاهای محروم زیاد است و اجرای طرح پیوستن روستاهای محروم به قرارگاه محرومیت‌زدایی از توافق به قانون تبدیل شده که مصوبات به صحن علنی مجلس ارائه و به تایید نهایی می‌رسد تا به تکمیل پروژه‌های آبرسانی در سال آینده کمک کند.

این نماینده مجلس گفت: پروژه آبرسانی نیز که امروز در روستای “ابرش” بخش احمدآباد مشهد افتتاح شد، به علت طولانی بودن خط شبکه و حجم بالای تامین مالی، سالیان سال است که آرزوی تاریخی مردم منطقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز اظهار کرد: در راستای رفع مشکل تامین آب شرب برخی روستاهای بخش احمدآباد شهرستان مشهد، پروژه آبرسانی در روستاهای ابرش، درخت سپیدار و سایر روستاهای بخش احمدآباد به طول ۹ کیلومتر با ۶ باب مخزن با اعتبار ۱۷۶ میلیارد ریال افتتاح شده است .

حسین اسماعیلیان افزود: حجم این ۶ مخزن ۷۵۰ مترمکعب است و این پروژه با ۲ ایستگاه پمپاژ و شبکه توزیع ۱.۲ کیلومتری آماده آبرسانی به ساکنان بخش احمدآباد است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه آبرسانی روستاهای ابرش و درخت سپیدار به طول هشت کیلومتر با سه باب مخزن و یک باب ایستگاه پمپاژ به اعتبار ۱۰۴ میلیارد ریال نیز امروز افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه تعدادی پروژه آبرسانی با اعتبار ۱۷۶ میلیارد ریال در بخش احمدآباد مشهد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

٩٩.٩ درصد جمعیت ساکن در محدوده خدماتی کلانشهر مشهد زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب و شبکه آب‌رسانی این شهر قرار دارند و حدود ۸۵ درصد شبکه فاضلاب مشهد نیز اجرا شده است.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *