۲۵ آبان ۱۳۹۹   /    ورزشی    /    کد خبر: 15781

آمادگی جسمانی کشتی گیران در سایه کرونا قرار دارد

محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی:موج جدید شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان بسیاری از مسابقات ورزشی را به تعطیلی و بلاتکلیفی کشاند. در آخرین نمونه از این مسابقات و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان رقابت‌های جهانی کشتی ۲۰۲۰ صربستان لغو گردید.

موج جدید شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان بسیاری از مسابقات ورزشی را به تعطیلی و بلاتکلیفی کشاند. در آخرین نمونه از این مسابقات و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان رقابت‌های جهانی کشتی ۲۰۲۰ صربستان لغو گردید. با این اوصاف مشخص نیست کشتی‌گیران چه زمانی می‌توانند با روال سابق به تمرین و مسابقه بپردازند. 
در شرایط فعلی رقابت‌های قهرمانی آسیا و مسابقات کسب سهمیه المپیک که فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهند شد، از مهم‌ترین رویدادهای پیش‌روی کشتی ایران است و فدراسیون کشتی می‌تواند با برنامه‌ریزی منسجم و برگزاری اردو برای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در رقابت‌های جهانی آماده شود و برای کسب ۶ سهمیه باقیمانده از المپیک برنامه‌ریزی نماید. 
محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با «رسالت»درباره لغو مسابقات کشتی و تأثیر آن در کاهش میزان  آمادگی جسمانی ورزشکاران بیان کرد: عدم برگزاری لیگ، لغو برگزاری رقابت‌های جهانی ۲۰۲۰ صربستان و کاهش تعداد برگزاری مسابقات تا المپیک که اهمیت زیادی در بالا رفتن آمادگی جسمانی کشتی‌گیران ایفا می‌کند، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کاهش توانمندی کشتی گیران ماست، به‌خصوص این‌که ورزشکاران ما باید با آمادگی کامل در مسابقات حاضر شوند. 
وی اضافه کرد: شیوع کرونا و عدم برگزاری مسابقات، نیاز ورزشکاران را به برگزاری مسابقات بیشتر کرده، اما در شرایط فعلی نه‌تنها برای کشور ما بلکه برای همه دنیا چنین شرایطی  ایجاد‌شده است. ایران کشور صاحب سبک در کشتی است و مردم روی این ورزش تعصب خاصی دارند، ولی در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که امکان فراهم آوردن بسترهای مناسب برای ورزشکاران توسط فدراسیون کشتی مهیا نیست. 
طالقانی ادامه داد: کشتی‌گیری که در مسابقه‌ای شرکت کرده و بعدازآن برای۶ ماه امکان تمرین ندارد و مسابقات جهانی را هم ازدست‌داده، نیازمندترمیم برای آمادگی بدنی است. در غیر این صورت کشتی گیران در سال آینده برای مسابقات کسب سهمیه المپیک و رقابت‌های قهرمانی آسیا با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند. 
این کشتی‌گیر باسابقه کشورمان با اشاره به این‌که مسابقات جهانی صربستان تعطیل شد و احتمال دارد مسابقات آسیایی هم برگزار نشود، افزود: فدراسیون تنها کاری که می‌تواند انجام دهد، اقداماتی در جهت حفظ آمادگی نسبی کشتی گیران است. ما نباید به این امید که دنیا برای ورزشکاران ما چه شرایطی را فراهم می‌آورد، بمانیم بلکه باید برنامه‌ریزی صحیحی برای رسیدن به آمادگی لازم آن‌ها داشته باشیم. 
رئیس اسبق فدراسیون کشتی تأکید کرد: برگزاری مسابقات داخلی و تیم به تیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از بهترین اقداماتی است که فدراسیون می‌تواند انجام دهد، هرچند باوجود کرونا شرایط برگزاری با سختی همراه است. فدراسیون کشتی آمادگی برگزاری مسابقات را دارد، اما اعمال محدودیت‌ها امکان انجام هر فعالیتی را با سختی همراه کرده است. 
طالقانی تعیین میزان آمادگی کشتی‌گیر را توسط برگزاری تمرین و مسابقه عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری حتی یک مسابقه می‌تواند ورزشکار را برای چند ماه آماده کند، اما حالا که چنین بستری فراهم نیست، کشتی گیران باید خودشان به فکر حفظ آمادگی‌شان باشند تا بدن آن‌ها در چند ماه باقی‌مانده تا برگزاری مسابقات انتخابی سهمیه المپیک دچار افت نشود. 
وی در پایان با اشاره به امیدهای ایران برای کسب مدال در المپیک توکیو بیان کرد: هنوز نمی‌توانیم به‌طورقطع امیدهای کشتی برای المپیک را مشخص کنیم، زیرا باید میزان آمادگی ورزشکاران را از نزدیک برآورد کرد. فدراسیون باید با برنامه‌های منسجم آمادگی جسمانی ورزشکاران را حفظ کند، زیرا ایران حرف‌های زیادی در المپیک برای زدن دارد.  

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *