۰۲ شهریور ۱۳۹۸   /    فرهنگی و اجتماعی    /    کد خبر: 12837

بانک اطلاعاتی جامع تنوع زیستی منطقه یک تدوین شد

سیاست پرس :بانک جامع تنوع زیستی منطقه یک با هدف حمایت از آخرین بازمانده های تنوع زیستی و حفظ و نگهداری از تنوع اکوسیستم ها و ذخائر ژنتیکی گیاهی و جانوری تدوین شد.

به گزارش سیاست پرس ،رضا عبدالملکی معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: مناطق شهری نیازمند محیطی امن و سلامت به لحاظ کلیه عناصر زیست محیطی هستند و باید تحت مدیریتی مناسب، مورد حفاظت و بهره برداری قرار گیرند بر همین اساس اداره محیط زیست و توسعه پایدار این معاونت در راستای توسعه پایدار شهری اقدام به تهیه بانک اطلاعات جامع تنوع زیستی منطقه یک نمود.
وی گفت: با بررسی های صورت گرفته ۱۹ گونه پستاندار، ۱۰۴ گونه پرنده، ۲۴ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست در محدوده منطقه یک و زیستگاه کوهستانی البرز در مجاورت مرز شمالی وجود دارد که در این میان می توان به گرگ، روباه، خرگوش، جِرد ایرانی، جِرد لیبی، جِرد پاسرخ و خارپشتِ گوش بلند به عنوان گونه شاخص پستانداران اشاره نمود.
عبدالملکی تصریح کرد: در عرصه مورد مطالعه احتمال حضور ۱۰۴ گونه پرنده از ۲۵ خانواده وجود دارد که ۵۲ گونه ی آن بومی بوده و مابقی مهاجر هستند.
معاون شهردار منطقه یک گفت: مهمترین گونه های پرندگان جهت تنظیم حشرات در سطح تهران شامل : سار، گنجشک، دراکوب و هد هد است، که باید لانه های U شکل در امتداد تنه درختان از عمق ۲۰ الی ۵۰ و با عرض ۲۰ الی ۷۰ در نظر گرفته شود تا امکان زاد آوریشان فراهم شود .

وی تصریح کرد: بر اساس برداشت های میدانی در کل منطقه تعداد ۳۲ گونه درختی و درختچه ای از ۱۹ خانواده شناسایی شده است که در این میان گونه سرو نقره ای و کاج دارای بیشترین تعداد و وسعت به لحاظ کشت هستند که در این میان ۱۱ گونه به عنوان گونه شاخص مشخص شده است که شامل گونه های زبان گنجشک، چنار، اقاقیا، بید سفید، بید مجنون، نارون چتری، کاج الدار، سرو نقره ای، عرعر، ارغوان، توت کاکوزا است .
این مقام مسئول گفت: انجام این قبیل طرحهای زیست محیطی به صورت پایلوت و مشخص نمودن شرایط اکولوژیکی و تهیه بانک اطلاعات می تواند عامل مناسبی در جهت اقداماتی پیشگیرانه، اصلاحی و احیا و در نهایت حفظ پایداری تنوع زیستی در مناطق شهری باشد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *