۰۹ آبان ۱۴۰۲   /    دسته‌بندی نشده, رسانه, فرهنگی و اجتماعی    /    کد خبر: 18861

نمایش ۴۰۰اثراز۱۵کشوردرنمایشگاه کاریکاتوریست های آمریکای لاتین


در نشستی خبری، موضوع و عنوان نمایشگاه آینده موزه هنرهای معاصر تهران اعلام شد. بر این اساس قرار است این رویداد هنری با نام «نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در مرکز پایتخت ایران برگزار شود.

به گزارش سیاست پرس، صبح امروز ـ سه شنبه ـ نهم آبان ماه نشست خبری «نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» با حضور محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران)، امیر جاوید (قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین‌الملل) و سیدمسعود شجاعی طباطبایی (دبیر نمایشگاه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد خراسانی‌زاده با تاکید بر مظلومیت مردم فلسطین اظهار کرد: پس از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی نتوانست گوشه‌ای از خشم مردم فلسطین را تاب بیاورند. رژیم صهیونسیتی نوعی از خشونت و حمله وحشیانه را علیه مردم فلسطین آغاز کرده و حالا هشت هزار فلسطینی شهید شدند؛ بر روح این شهدا درود می‌فرستیم.

او با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران مهمترین موزه غرب آسیاست و بر همین اساس کنش‌گر است، گفت: موزه هنرهای معاصر تهران میزبان اتفاقی متفاوت خواهد بود و هنرمندان درجه یک و تراز اولی را معرفی خواهد کرد. موزه هنرهای معاصر تهران برای فعالیت در شأن حقیقی خود حتما باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش‌گری کرده و این نمایشگاه نمونه‌ای خوب از کنش‌گری است.

خراسانی‌زاده ادامه داد: هنر کارتون و کاریکاتور به عنوان یک هنر به‌روز در بطن مردم و جامعه مطرح است؛ کاریکاتور هنری تزیینی نیست؛ اتفاقی به‌روز و در لحظه است؛ واکنش‌دهنده است و دارای زبان و وابسته به زبان نیست. هنر کاریکاتور بیان فراملیتی دارد و هیچ بیگانگی زبانی در آثار کاریکاتور حس نمی‌شود. این آثار نوعی از درک متقابل را ایجاد می‌کند.

موزه هنرهای معاصر به اتفاقات روز واکنش دارد/کاریکاتور هنر تزیینی نیست!

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: پس از دوسالانه‌های کارتون که پیشتر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده بود، حالا قرار است در این حوزه نمایشگاهی کامل را در گالری‌های ٩ گانه موزه برگزار کنیم. در این نمایشگاه چهره‌های بین‌المللی کارتون آمریکای لاتین نیز حضور خواهند داشت.

او به ارتباطات گسترده شجاعی طباطبایی (دبیر نمایشگاه) در حوزه کاریکاتور و فعالیت او در حوزه هنری اشاره کرد و ادامه داد: عصر پنجشنبه (۱۱ آبان ماه) نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر افتتاح خواهد شد.

در ادامه این نشست امیر جاوید (قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین‌الملل) نیز سخنرانی کرد و با اشاره به اینکه آمریکای لاتین یکی از نقاط مورد توجه حوزه هنری در مأموریت‌های بین‌المللی است، گفت: آمریکای لاتین آثار ضدامپریالیستی و ضدصهیونیستی بسیاری دارد و این نقاط اشتراکی ما با آن‌هاست. در فضای فعلی بسامد تعاملات ما با آمریکای لاتین بیشتر شده است و در مدت اخیر نیز با همکاری مسعود شجاعی طباطبایی حضور پررنگ هنرمندان و همکاری آنان را در این زمینه شاهد بودیم. همچنین بنا داریم از امسال و پس از برگزاری این رویداد، فعالیتشان در این زمینه شتاب و توسعه بیشتری پیدا کند.

او با اشاره به سفر ریاست جمهوری به آمریکای لاتین و رونمایی از تندیس سردار سلیمانی در تالار مشاهیر نیکاراگوئه گفت: بنا داریم در شاخه‌های مختلفی میزبان رویدادهایی متمرکز باشیم که محوریت آنان آمریکای لاتین است.

جاوید گفت: در نمایشگاه پیش رو آثار هنرمندانی از کوبا، مکزیک، کلمبیا و ونزوئلا دیده خواهد شد.

موزه هنرهای معاصر به اتفاقات روز واکنش دارد/کاریکاتور هنر تزیینی نیست!

او با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته برای برگزاری این نمایشگاه گفت: با همکاری‌های صورت گرفته برگزاری این رویداد محقق شد. این نمایشگاه همزمان با هفته مبارزه با استکبار جهانی و طوفان الاقصی برپا شده است؛ برخی از آثار این نمایشگاه با رویکرد ضدصهیونیستی و ضداستکباری خلق شده‌اند که نشان از روحیه آزادیخواهانه این هنرمندان دارد.

در ادامه این نشست، شجاعی طباطبایی نیز توضیحاتی را درباره این نمایشگاه ارایه کرد و درباره آغاز ارتباط با هنرمندان آمریکای لاتین گفت: ارتباطات ما از دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور آغاز شد و ارتباطاتی با هنرمندان آمریکای لاتین همچون «آرس» و «کارلوس آماری» شکل گرفت. امکان حضور آرس به عنوان یکی از چهره‌های هنری برجسته آمریکای لاتین فراهم شده است.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد نسل‌کشی مسلمانان بودیم، گفت: هنرمندان آمریکای لاتین پیش‌قدم شدند و آثاری را در این زمینه خلق کردند که کارهای موثر آنان را شاهد بودیم.

او با اشاره به ارتباط ٣٠ ساله‌ای که با هنرمندان آمریکای لاتین وجود دارد گفت: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با توجه به ارتباطمان با این منطقه رقم خواهد خورد.
او با اشاره به تعداد آثار ارایه شده در این نمایشگاه ادامه داد: حدود ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور از جمله آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارائه خواهد شد؛ غالب آثار از کوبا، برزیل، آرژانتین مکزیک و ونزوئلا ارایه شده است.

طباطبایی افزود: گالری شماره ۵ که به نوعی گالری اصلی موزه هنرهای معاصر تهران به شمار می رود نیز، به اتفاقات تلخ غزه اختصاص پیدا کرده که البته این آثار در حال اضافه شدن است.

موزه هنرهای معاصر به اتفاقات روز واکنش دارد/کاریکاتور هنر تزیینی نیست!

طباطبایی گفت: در بخش غزه تا به حال بیش از ۶٠ اثر فاخر ارایه شده و ممکن است در دیوارهای موزه نیز آثاری ارایه شود. برخی از آثار نیز قرار شد که بزرگتر از حد معمول ارایه شود.

او اظهار کرد: برای اولین بار است که با حضور ١۵ کشور لاتین به این شکل نمایشگاهی با رویکرد غالب ضداستکباری و ضدصهیونیستی برگزار می‌شود. این اتفاق خوبی است که با ١٣ آبان نیز همزمان شده است.

او درباره پوستر این نمایشگاه نیز گفت: پوستر این نمایشگاه را مسعود نجابتی طراحی کرده است؛ در واقع طرحی از اثر ارس است که با طراحی مسعود نجابتی تلفیق شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خراسانی‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص چرایی حضور نداشتن هنرمندان ایرانی در این نمایشگاه گفت: با دقت و توجه زیاد آثار را انتخاب کردیم و آثاری انتخاب شدند؛ ممکن است نمایشگاه‌های دیگری تعریف شود اما در این نمایشگاه مسأله خاص حضور هنرمندان آمریکای لاتین در ایران را مد نظر قرار داده بودیم.

در پایان این مراسم از پوستر نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *