۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰   /    اخبار, مجلس    /    کد خبر: 16865

نورافکن مجلس بر حفره امنیتی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

نمایندگان ملت در پی انتشار فایل صوتی اظهارات وزیر امور خارجه، تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را کلید زدند.

نهمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ صبح (سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۱۹ نفر از نمایندگان راس ساعت ۸ و ۵۸ دقیقه آغاز شد.

قالیباف: امت اسلامی و محور مقاومت در مقابل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و هتک حرمت مسجدالاقصی می‌ایستد

در پی هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و اقدام تروریستی در افغانستان، دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور خود نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: امت اسلامی و شهدای مقاومت در مقابل این جنایات ایستاده و در نهایت به پیروزی خواهند رسید.

رئیس قوه مقننه همچنین اقدام تروریستی در کابل افغانستان که باعث شهادت تعداد زیادی از دختران و کودکان در مدرسه سید الشهدا شد را محکوم کرد.

عزیزی: آموزش و پرورش کارخانه آدم سازی و تربیت نسل آینده است

نخستین دستور امروز جلسه علنی مجلس، رسیدگی به سوال ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سوال خود از وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش کارخانه آدم سازی و تربیت نسل آینده است که می تواند مبدا تحولات زیادی در کشور باشد اما امروز با مشکلات زیادی اداره می شود.

محسن حاجی میرزایی ابراهیم عزیزی

حاجی میرزایی: انتصابات در آموزش و پرورش براساس شایسته سالاری بوده است

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در بخشی از پاسخ سوال خود به نماینده شیراز با بیان اینکه انتصابات در آموزش و پرورش براساس شایسته سالاری بوده است، گفت: در آموزش و پرورش با پدیده افت تحصیلی مواجه نستیم، بلکه در سطح قابل قبولی قرار داریم، هر چند که برای ارتقای کیفیت باید تلاش کنیم.

مجلس از پاسخ‌‌های وزیر آموزش و پرورش قانع شد

در نهایت نمایندگان مجلس نسبت به پاسخ‌های حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به سوال عزیزی نماینده شیراز درباره انتصابات سیاسی و جناحی در این وزارتخانه و افت کیفی در این حوزه قانع شدند.

کریمی: صندوق ذخیره فرهنگیان به مدرسه پیرمردها و بازنشسته ها تبدیل شده است

دومین سوال از وزیر آموزش و پرورش توسط علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس مطرح شد که وی در این سوال علت انتصاب و به کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در صندوق ذخیره فرهنگیان را جویا شد.

حاجی میرزایی: قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل ذخیره فرهنگیان نمی‌شود

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال این نماینده مجلس نیز گفت: هرچند قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل صندوق ذخیره نمی‌شود و معاونت حقوقی، سازمان استخدامی و دیوان محاسبات به آن تصریح کرده اما نمایندگان در قانون بودجه ما را ملزم به اصلاح اساسنامه کردند که برای این موضوع نیز کارگروهی تشکیل شده است.

محسن حاجی میرزایی  علی اکبر کریمی

کریمی از پاسخ‌ های وزیر آموزش و پرورش قانع شد

علی اکبر کریمی نماینده اراک از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش در خصوص انتصاب افراد بازنشسته و فاقد سوابق مرتبط شغلی و تخصصی در سمت‌های مدیریتی و غیرمدیریتی در ستاد صندوق ذخیره فرهنگیان قانع شد.

به گزارش خانه ملت، بعد از پایان جریان سؤال نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی با حضور در میان صندلی های نمایندگان، نزد دو نماینده سوال کننده یعنی علی اکبر کریمی و ابراهیم عزیزی رفت و شخصا از آنها بابت پیگیری‌هایشان تشکر کرد.

موافقت مجلس با طرح تحقیق و تفحص از هلدینگ آتیه صبا

نمایندگان مردم در مجلس بعد از استماع علت درخواست طرح تحقیق و تفحص از کفش ملی و نحوه مدیریت شرکتها و اموال بازنشستگان در مجموعه شرکت های(هلدینگ) آتیه صبا از سوی عباس مقتدایی نماینده اصفهان، با این طرح موافقت کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخشی از توضیحات خود درباره علت این تحقیق و تفحص گفت: اکثر زیرمجموعه های هلدینگ آتیه صبا در حال حاضر زیان ده هستند، از این رو تحقیق و تفحص از مجموعه مذکور موجب شده امیدی در دل بازنشستگان به وجود آید.

مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری زیر ذره‌بین نظارتی مجلس

در ادامه جلسه ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی تقاضا شده بود را قرائت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: انتشار فایل مصاحبه وزیر امور خارجه آثار منفی بر امنیت ملی و روابط خارجه ما داشته است چرا که در محیط و فضای رسانه‌ای به یک دوگانگی باطل «میدان» و «دیپلماسی» دامن زده است.

حاجی دلیگانی: نفوذ در سطح تصمیم‌گیران دولت دیده می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده درخواست کننده تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: باید بررسی شود افرادی که سوء سابقه امنیتی و سابقه بازداشت داشته‌اند در این پروژه چه می‌کردند. چرا در این مصاحبه آنها تعزیه‌گردان کار بودند.

سلیمی: اعتبارات مورد نیاز برای تهیه فایل صوتی اظهارات وزیر امور خارجه از کجا تامین شده است؟

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در جریان بررسی این طرح گفت: برای پروژه فایل صوتی اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعتباراتی هزینه شده و این در حالی است که در اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه سالانه کشور توسط مجلس تصویب و براساس اصل ۵۳ تمامی پرداخت ها باید در حدود اعتبارات مصوب انجام شود. حال این سوال ایجاد می شود که براساس چه قانونی هزینه مذکور انجام شده است.

در نهایت نمایندگان با درخواست تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و فعالیت‌ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور  با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

قالیباف: هفته های سرکشی به حوزه های انتخابیه روزهای پرمشغله ای برای نمایندگان است

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: متاسفانه این مسئله مصطلح شده که مجلس در هفته های سرکشی به حوزه انتخابیه تعطیل است، جهت اطلاع مردم شریف عرض می کنم که این هفته ها پرکارترین هفته های مجلس بوده، چرا که نمایندگان به میان مردم می روند و اقدامات نظارتی بسیاری را در حوزه های انتخابیه انجام می دهند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس بعد از آغاز صحن بعد از پایان تنفس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

ناطقان میان دستور جسلسه علنی ۲۱ اردیبهشت ماه مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، اسامی ناطقان را اعلام کرد و آنها نیز به ایراد نطق های ۷ دقیقه و ۵ دقیقه ای خود پرداختند.

ناطقان میان دستور

محمدجواد عسکری نماینده داراب و زرین‌دشت: لایحه نظام رتبه بندی معلمان هیچ سنخیتی با سند تحول آموزش و پرورش ندارد

علی کریمی فیروزجائی نماینده بابل: مجریان سیاست خارجی لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران را در جریان مذاکرات وین مطالبه کنند

ولی اسماعیلی نماینده گرمی: اگر مرهمی در آستین ندارید وارد کارزار ریاست جمهوری نشوید

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت: کسانی که توانایی بار مسئولیت سنگین خدمت گذاری به مردم را دارند، در انتخابات ثبت نام کنند

نظری خانقاه نماینده خلخال و کوثر: بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب و نقش محوری مردم در حکمرانی ضرورت دارد

در ادامه این نشست،  سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها به کارکنان اداری قوه قضائیه را اعلام وصول کرد.

بیانیه ۲۱۱ نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت کشتار وحشیانه دانش‌آموزان شیعه افغانستانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای حادثه تروریستی کشتار وحشیانه دانش آموزان افغانی مدرسه سیدالشهدای کابل را محکوم کردند که سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد.

بیانیه قدردانی ۲۱۵ نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی

بیانیه بیش از ۲۱۵ نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را نیز سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت کرد.

مجلس هفته آینده ۳ روز نشست علنی خواهد داشت

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست علنی در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته آتی خبر داد.

در ادامه جلسه ۳ نفر از نمایندگان تذکر شفاهی خود را ارائه دادند.

تذکرات شفاهی نمایندگان

سیدکاظم موسوی: آقای رئیس جمهور به فکر مردم باشید، گفتار درمانی جواب نمی دهد

جواد نیک بین: مسئولان حق قطع برق چاه موتورهای کشاورزی را ندارند

احمدی‌بیغش: ظریف در نشست کمیسیون امنیت از اظهاراتش پشیمان نبود/ذوالنوری: نمایندگان در جلسه با ظریف از حق ملت و منافع ملی دفاع کردند

بعد از اینکه احمدی بیغش تذکر شفاهی خود در انتقاد از عملکرد کمیسیون امنیت ملی را مطرح کرد، علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس از وی خواست حرمت مجلس را نگه دارد.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به تذکر نماینده شازند تأکید کرد: از حیثیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دفاع می‌کنیم و از نمایندگان می خواهم توجه کنند با دست خودمان جایگاه قانونی‌مان را تضعیف نکنیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را ساعت ۱۳ و ۹ دقیقه به صدا درآورد و اعلام کرد ادامه جلسه روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد./

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *