۰۸ تیر ۱۳۹۹   /    اخبار, سیاست, سیاست داخلی, فرهنگی و اجتماعی    /    کد خبر: 14854

تصویب لایحه « تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه « تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران» به تصویب رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و سومین جلسه شورا، بررسی لایحه  « تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران» در دستور  قرار گرفت.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در این خصوص گفت: لایحه‎ای را از شهرداری درمورد خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران برای شورا ارسال کردند.

وی ادامه داد: معمولا در هنگام بروز سوانح و حوادث رانندگی و.. مراجع قضایی برای به دست آوردن سند استعلام می‎کنند، و معمولا شرکت کنترل ترافیک پاسخ استعلامات را ارائه می‎کند. اما نگهداری این تصاویر برای شهرداری هزینه زاست، و شهرداری در این‎باره لایحه‎ای را برای بهای خدمات تعیین کرده است، که در کمیسیون حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت. طی آن مبالغ و تعرفه‎های استعلام شده را حتی برای مواردی که استعلام می‎شود، اما پاسخی ارائه نمی‎شود یا موجود نیست، تعیین کرده بودند.

وی ادامه داد: ما به مورد دوم اعتراض کردیم، و خودشان نیز پذیرفتند. اما برای تعرفه مورد اول، مبلغ ۸۰ هزار تومان هزینه مورد تایید قرار گرفت.

در ادامه  پرسشی از سوی حجت نظری مطرح شد، مبنی بر اینکه  بهای خدمات را چه کسی باید پرداخت کند؟ شخص یا پلیس راهوار؟

علیخانی در پاسخ متذکر شد که هزینه را شخص شاکی پرداخت می‎کند.

همچنین احمد مسجد جامعی پرسید: موضع حقوقی دستگاه‎های اداری در قبال شهروندان چیست؟

علیخانی در پاسخ چنین توضیح داد: این اطلاعات و تصاویر با مجوز قضایی در اختیار دستگاه قضا قرار می‎گیرد، و انتشار عمومی درکار نیست.

در ادامه شهریار افندی‎زاده، مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تصاویر تصادفات با مجوز قوه‎ قضاییه در اختیار دستگاه قضا قرار می‎گیرد. ذخیره این تصاویر برای شهرداری هزینه‎زا بود، و به عنوان خدماتی رایگان در اختیار فرد قرار می‎گرفت. اما حال با این لایحه در ازای هزینه پروسه‎ای که برای این خدمات ارائه می‎گردد، مبلغی گرفته می‎شود. در نهایت ماده واحده این لایحه با رای موافق ۱۴ نفر از ۱۴ عضو حاضر به تصویب رسید.

 در ادامه این جلسه، بررسی لایحه  «برنامه عملیاتی ایمن‎سازی ساختمان‎های نا ایمن بلند مرتبه شهر تهران و رفع خطر احتمالی» در دستور قرار گرفت.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص این لایحه  گفت: نظر کمیسیون‎های مربوطه مبنی بر رد این لایحه است. دلیلش هم این می باشد که اخیرا با همکاری شهرداری، و معاونت خدمات شهری و سازمان آتش‎نشانی، طرحی را برای ایمن‎سازی ساختمان‎های نا ایمن بلند مرتبه در برابر آتش‎سوزی تصویب کردیم و این طرح از جامعیت لازم برخوردار بوده است. لذا همه مواردی که در این برنامه آمده، در مصوبه ذکر شده، آمده بود. تبصره مذکور قبل از تصویب این طرح لحاظ شده است. بنابراین لایحه باید مسترد شود.

هم شهرداری و هم کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران موافق رد این لایحه بودند، و از همین روی این لایحه که تکراری محسوب می‎شد، مسترد شد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *