۰۳ تیر ۱۳۹۹   /    اخبار, اخبار ویژه, انرژی, بازار, بازرگانی و صنعت, دفاع مقدس, سیاست, سیاست خارجی, فرهنگی و اجتماعی    /    کد خبر: 14818

حمله به قلب آل‌سعود

«رسالت» از آخرین اقدام بازدارنده انصارالله یمن در برابر عربستان گزارش می‌دهد:

روز گذشته  چندین انفجار شمال ریاض، پایتخت عربستان سعودی را لرزاند که علت آن حمله موشکی و پهپادی انصارالله یمن اعلام‌شده است. ائتلاف متجاوز سعودی نیز اعلام کرد انصارالله یمن، سه موشک بالستیک از صعده به‌طرف عربستان سعودی شلیک کرده است که دو موشک به‌طرف نجران و یک موشک به‌طرف جیزان رهگیری شدند.
پیش‌ازاین نیز نیروهای انصارالله یمن بارها مناطق مختلف عربستان را هدف حملات خود قرار داده و ضربات سختی به متجاوزان سعودی وارد کردند. موشک‌های یمنی از سد سامانه‌های پدافندی فوق مدرن آمریکایی پاتریوت پک ۳ که اخیرا نصب‌شده نیز به‌راحتی عبور کرده و به اهداف اصابت کرده‌اند. این حملات از سوی نیروهای انصارالله یمن در حالی به عربستان صورت گرفت که این کشور طی ماه‌های اخیر بارها به یمن یورش آورده بود. عربستان قبل از ماه رمضان آتش‌بس یک‌ماهه‌ای را با انصارالله امضا کرده بود اما به آن پایبند نماند و این حمله نتیجه تجاوزات متعدد سعودی‌ها به یمن محسوب می‌شود. سعودی‌ها در این جنگ نابرابر به دنبال حذف نیروهای انصارالله از این کشور هستند و با طرح خواسته‌های غیرمنطقی در مذاکرات سیاسی، روند صلح را پیچیده کرده‌اند. این حمله حکایت از آن دارد که انصارالله تجاوز سیاسی به خاک این کشور را باقدرت جواب می‌دهد، همان‌طور که در حملات قبلی به تأسیسات زیربنایی اقتصادی عربستان آن را ثابت کرده بود. 
درحالی‌که نیروهای یمنی از هر فرصتی برای پایان درگیری‌ها و  استقرار صلح بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل تأکیددارند اما عربستان سعودی و نیروهای ائتلاف بارها این توافقات را نقض کرده و به همین دلیل نیروهای انصارالله ناچار به انجام اقدامات بازدارنده شده و بارها مواضع نیروهای ائتلاف به‌ویژه نیروهای عربستان را آماج حملات خود قرار داده‌اند. در این زمینه «رسالت» با دو  نفر از کارشناسان حوزه مسائل منطقه و بین‌الملل گفت‌وگویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.
احمد حاجی صادقیان تحلیلگر مسائل یمن در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره حمله انصارالله به عربستان گفت: عربستان در ماه آوریل آتش‌بس ۱۵ روزه‌ای را اعلام کرد و سپس به مدت یک ماه آن را تمدید نمود، اما بعد از ماه رمضان، این آتش‌بس تمدید نشد، درحالی‌که قبل از آن‌هم این آتش‌بس یک‌طرفه بود، زیرا طبق گفته سخنگوی انصارالله، دو هزار حمله هوایی از سوی عربستان به یمن صورت گرفته بود. این میزان حمله به یمن نشان می‌دهد عربستان تصمیم جدی برای ورود به آتش‌بس ندارد. 
وی افزود: عربستان به دنبال تسلیم انصارالله است و به همین علت بعد از ماه رمضان فشارها را بر یمن زیاد کرد و به توقیف کشتی‌های مواد غذایی و دارویی اقدام نمود. سعودی‌ها با استفاده از شیوع بیماری کرونا فشار را بر انصارالله زیاد کردند تا تسلیم شود. نیروهای انصارالله نجابت به خرج دادند و فقط به زیرساخت‌های اقتصادی عربستان حمله کردند و دیگر مناطق در این کشور موردحمله قرارنگرفت. 
حاجی صادقیان با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردم یمن با انصارالله همراه هستند، گفت: بیش از ۷۰ درصد از مردم یمن طرفدار انصارالله هستند و ۳۰ درصد از زمین‌های مفید یمن در اختیار آن‌هاست. عربستان سعی در تقویت شورش‌های داخلی در یمن داشت که این اقدام به معنای کامل ناجوانمردانه حساب می‌شود اما نتوانست کار خاصی از پیش ببرد. 
وی بابیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی با عربستان همراه هستند، گفت: فشار جامعه جهانی بر عربستان است تا این جنگ بی‌ثمر را پایان دهد، اما مشخص است که عربستان تصمیمی برای اتمام جنگ نداشته و انصارالله هم چاره‌ای به‌جز مقابله با این دشمن متخاصم را ندارد. 
این تحلیلگر مسائل یمن با اشاره به اظهار آشکار نیروهای یمنی در حمله به عربستان افزود: این سیاست اعلام آشکار یمن درگذشته در حمله به آرامکو و مواضع اقتصادی عربستان هم وجود داشت و سیاست جدیدی محسوب نمی‌شود. انصارالله باید ابراز قدرت کند که نشان دهد توانایی ضربه زدن به مواضع عربستان را دارد. 
حاجی صادقیان نتیجه جنگ میان یمن و عربستان را متوجه مردم و جامعه اسلامی دانست و افزود: این جنگ نتیجه زیاده‌خواهی عربستان است که حتی اقدام به خریدن مجامع بین‌المللی کرده است.  
* ادامه حملات علیه ارتش سعودی در روزهای آینده 
سید مرتضی موسوی تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با «رسالت» حمله یمن به عربستان را در شرایطی عنوان کرد که روند حل‌وفصل سیاسی  مسئله یمن دچار رکود شده بود و خاطرنشان کرد:  مذاکراتی که با میانجی‌گری سازمان ملل و نظارت غیرمستقیم ایران، اروپا، جنبش انصارالله و دولت عربستان سعودی به‌عنوان طرف متجاوز در جریان بود، رو به بن‌بست رفت و اصرار طرف سعودی به مواضع غیرمنطقی این پروسه را ناکام گذاشت. 
وی با اشاره به اهداف انصارالله در حمله به عربستان افزود: سعودی‌ها دست به محاصره ملت یمن زدند و باعث شدند انصارالله دست به حمله نظامی به این کشور بزند. یمنی‌ها با این کار تضعیف جایگاه طرف سعودی را در دور بعدی مذاکرات سیاسی نشان دادند و با فشار نظامی که به عربستان وارد کردند درصدد ایفای نقش فعالانه و مؤثرتر عربستان در دوره بعدی مذاکرات برآمدند. علاوه بر این انصارالله نشان داد ابتکار عمل چه در میدان جنگ و چه در عرصه مذاکرات سیاسی در دست این کشور است.  
موسوی بابیان اینکه مراکز موردحمله یمن دارای موقعیت استراتژیک در عربستان بوده است، گفت: پایگاه ملک سلمان که تاریخ
 ۷۰ ساله‌ای دارد، مقر وزارت دفاع که هدایت تجاوز بر یمن در آنجا صورت می‌گیرد و مقر اصلی سازمان اطلاعات نظامی ارتش سعودی‌ها ازجمله مراکز حساس در ریاض بوده است. 
وی با اشاره به وجود پیام‌های بین‌المللی در حمله یمن به عربستان گفت: این حمله پیام مهمی برای آمریکا دارد و آن اینکه ایستادن در کنار دولت عربستان که مرتکب جنایات زیادی در یمن شده است می‌تواند خطرساز باشد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه آینده برگزار می‌شود و ترامپ در حوزه بین‌المللی کوچک‌ترین دستاوردی نداشته است و در پرونده‌های عراق، ایران، سوریه و کره شمالی شکست‌خورده است. به همین دلیل طی دو ماه گذشته با فشار بر انصارالله سعی در انجام توافق با سعودی‌ها داشت، اما به دلیل اصرار غیرمنطقی عربستان و عدم رفع محاصره یمن هیچ توافقی حاصل نشد. 
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی یادآور شد: نیروهای آمریکایی در مقرهای مختلف سعودی‌ها و فرودگاه ریاض حضور دارند و این حمله پیامی برای آمریکاست که در صورت ادامه تجاوز به یمن، آن‌ها هم آسیب می‌بینند. 
وی با تأکید بر تداوم حملات از سوی انصارالله، افزود: ما طی روزهای آینده شاهد ادامه حملات علیه ارتش سعودی خواهیم بود و این برخورد به علت نحوه رفتار غلط عربستان است. 
موسوی درباره راه‌حل اتمام بحران یمن با عربستان بیان کرد: قطع به‌یقین این بحران با خروج خفت‌بار سعودی‌ها و اماراتی‌ها از خاک یمن پایان می‌گیرد و این کشورها بدون داشتن هیچ دستاوردی یمن را ترک می‌کنند. یمن در طول تاریخ در تسلط هیچ قدرت و خارجی نبوده است و ما در آینده شاهد خروج عربستان و تشکیل دولت انتقالی خواهیم بود.  
وی نقش سازمان‌های بین‌المللی را در پایان یافتن بحران یمن بی‌اثر دانست و گفت: سازمان‌های بین‌المللی در ۵۰ سال گذشته در مناقشات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای نقش ناظر ساکت جنایات قدرت‌ها  را داشته اند و در پرونده یمن هم هیچ نقشی توسط آن‌ها ایفا نخواهد شد، زیرا آن‌ها حتی ارزش دعوت کردن برای حل‌وفصل بحران را ندارند. 
موسوی در پایان سخنانش گفت: سازمان‌های بین‌المللی خلاف آن چیزی که بر اساس آن تشکیل شدند، عمل می‌کنند و فشار نظامی یمن به متجاوزان به توافق سیاسی منجر خواهد شد. میدان جنگ،  تعیین‌کننده سرانجام  مسئله یمن خواهد بود

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *