۰۳ تیر ۱۳۹۹   /    اخبار, اخبار ویژه, اقتصادی, بازرگانی و صنعت, دفاع مقدس, سیاست, سیاست خارجی, فرهنگی و اجتماعی, مجلس    /    کد خبر: 14815

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ضرورت واکنش به قطعنامه ضد ایرانی اخیر می‌گویند:

گزینه خروج از NPTروی میزNPT یا پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ ای جزء پیمان نامه های بین المللی است که نیازمند تعهد همه کشورها نسبت به قوانین آن است، اما اکنون این معاهده بین‌المللی ابزار و امکانی برای قدرت‌ های بزرگ علیه کشورهایی است که رویکرد همسو با آن‌ها ندارند. این اتفاق اکنون برای ا یران افتاده است.
 در حالی که ایران خود را به مفاد NPT متعهد می داند با غرض ورزی برخی کشورهای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روبه‌رو شده است و این سؤال جدی مطرح می ‌شود که با وجود پایبندی یک ‌طرفه ایران در برجام و حضور در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ‌ای، منافع ملی کشور هم تأمین می ‌شود یا خیر؟ 
به ‌طور قطع نه ‌تنها منافع ایران در این شرایط حاصل نمی‌شود بلکه اعتماد یک ‌سویه به ‌طرف هایغربی هم می تواند به نوعی  وادادگی در عرصه بین المللی از سوی ایران به حساب آید. 
حضور ایران در معاهده‌ای که هیچ نفعی برای کشور به دنبال ندارد بلکه باعث افزایش فشارها و تحریم‌های تازه‌ای بر کشور می‌شود
 و زیاده‌ خواهی دولت ‌های دیگر را در پی دارد، نه ‌تنهابه حفظ منافع ملی منجر نمی‌‌شود بلکه عزت کشور را هم می ‌تواند نشانه بگیرد.
عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «رسالت» اقدام اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدور قطعنامه بر علیه ایران را بر اساس مستندات سازمان های جاسوسی عنوان کرد و افزود: اگرچه آژانس چنین موضوعی را به طور رسمی اعلام نکرده، اما هیچ مستندات دقیقی هم از سوی آژانس درباره عدم همکاری ایران با این سازمان اعلام نشده است، پس اگر آژانس منابع دقیق و معتبری در اختیار داشت به طور رسمی اعلام می کرد، بنابراین مشخص است آژانس برخلاف اساسنامه خود عمل کرده است.
 مقتدایی ادامه داد: آژانس باید به این سؤال پاسخ بدهد که مبنای اطلاعات ادعایی این سازمان چیست؟ روند برخورد آژانس با پرونده ایران غلط بود و پرواضح است که این برخورد کاملا سیاسی است.
یکی از نشانه های سیاسی بودن این رویکرد آن است که قبل از آنکه موضوعات به کشورمان ارائه شود در رسانه ها اعلام شد. بدیهی است چنین شیوه برخوردی سیاسی است و بر اساس عرف دیپلماتیک عمل شده است.
نماینده رشت در مجلس اضافه کرد:  سه کشور اروپایی که موافق این قطعنامه بودند عملا دست  به تخریب روابط ایران با آژانس زده اند وهمکاری آنان با آمریکا کاملا مشهود است تا روابط ایران و آژانس را دستخوش تنش کنند. این قطعنامه بر خلاف رویه‌های قبلی و بدون اجماع تصویب شده است. چنین قطعنامه هایی که در این سطح صادر می شود، غیرالزام آور هستند و به طور حتم نمایندگان مجلس نسبت به رفتار کشورها و نحوه حمایت آنان از کشورمان با حساسیت برخورد می کنند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: سه کشور اروپایی در مناسبات آتی ایران با سایر کشورها جایگاهی نخواهند داشت چراکه کشورهایی که بر ضد منافع ملی اقدام می کنند در عمل تنبیه خواهند شد و این تنبیه دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی خواهد بود.
وی افزود: آمریکا روند یکجانبه گرایی را در پیش گرفته است و اکنون با فشار بر آژانس و استفاده ابزاری از سازمان های بین المللی به دنبال تحقق خواسته‌های نامشروع خود  است. این در حالی است که اجرای سیاست های آمریکا و استفاده ابزاری از سازمان های بین المللی آسیبی است که خطرات و نتایج آن محدود نخواهد شد و برای کل جهان و صلح و امنیت بین المللی خطرناک خواهد بود. 
مقتدایی اضافه کرد: اکنون رفتار اروپا و درگیر شدن آژانس، منافع اقتصادی ایران را هدف قرار گرفته است. اروپا بازنده این بازی است که آغازکرده زیرا در حال اجرای بخشی از سناریوی آمریکایی است که به طور قطع ایران پاسخ متناسب و درخور به آن خواهد داد.
*آقایان به دیوار کاغذی و خیس اروپایی ها تکیه نکنند
ابراهیم عزیزی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «رسالت»  درباره رویکرد مجلس در خروج ایران از NPT گفت: ما در شرایط فعلی نیازمند بهره گیری از دیپلماسی فعال وانقلابی هستیم و تا به امروز هم نظام اسلامی در پرتو دیپلماسی هوشمندانه به اهداف خود رسیده است. در مقطع فعلی که کشورهای اروپایی قطعنامه شورای حکام را به تصویب رسانده اند، سزاوارترین اقدام بازگشت به رویکرد دیپلماسی فعال و پرهیز از اتخاذ مواضع انفعالی است.  عزیزی اضافه کرد: آقایان نباید به دیوار کاغذی و خیس اروپایی ها تکیه کنند. آن‌ها کشورهای قابل اطمینانی نیستند و این اقدام اخیر آن‌ها این موضوع را ثابت کرده است. گره زدن زلف اقتصاد کشور به اروپا اقدام بی حاصلی بود و به همین علت باید با اولویت قرار دادن منافع ملی به اهداف مان نزدیک شویم. این اقدام می تواند
شامل خروج از NPT و یا دیگر معاهداتبین المللی که منفعتی برای کشور به همراه ندارد، باشد.  این نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم در برابر هر اقدامی که به منافع ملی خدشه وارد کند می ایستد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان خاکریز اول دیپلماسی کشور به نیابت از مردم، جلوی هر آسیبی که به منفعت کشور وارد بشود، قرار می گیرد. 
عزیزی با بیان اینکه اگر رفتار اروپایی ها در قبال ایران به طور ناعادلانه ای ادامه پیدا کند، ایران به آن پاسخ می دهد، افزود: در صورت تداوم بدعهدی و بدرفتاری کشورهای غربی و سازمان های
بین المللی، ایران اقدامات داوطلبانه خود را تعلیق می کند و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم بر این اساس اتفاقات را رصد می کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره احتمال خروج ایران از NPT گفت: مواضع ایران در سیاست خارجی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بنا شده است و مجلس هم این مواضع راهبردی را در همه امور مدنظر قرار می دهد. تصمیم بر خروج ایران از NPT هم بر اساس این اصول درنظر گرفته می شود. مسلم است که هیچ کدام از مسئولان در بخش دیپلماسی کشور نباید خارج از این چارچوب و یا مواضع مجلس عمل کنند. در غیر اینصورت مجلس در برابر هر اقدامی خارج از این چارچوب می ایستد .
عزیزی یادآور شد: اقدام اخیر اروپایی ها ماهیت درون سازمانی آن‌ها را آشکار کرد و ثابت کرد باید با نگاه واقع بینانه تری به مسائل بین المللی نگریست و به رفتارهای با لبخند آن‌ها دل‌خوش نکرد.
* لزومی به حضور ایران در NPT نیست
سیدعلی آقازاده یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با حمایت از خروج ایران از NPT در صورت تداوم تصویب قطعنامه بر علیه ایران به «رسالت» گفت: چنانچه سازمان ها و کشورهای اروپایی بخواهند همچنان تابع آمریکا و اسرائیل باشند و در رابطه با اقدامات مشروع هسته ای ایران قطعنامه صادر کنند درحالی‌که امکان بازرسی های
متعدد را از تأسیسات هسته ای ایران دارند، هیچ لزومی به حضور ایران در NPT نخواهد بود. 
وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس به دلیل اقدام اخیر شورای حکام، با دقت و حساسیت اقدامات بعدی آن‌ها در قبال ایران را رصد می کنند
و تصمیمات خود را اتخاذ می نمایند. ایران به همه تعهدات بین المللی خود متعهد مانده و در چارچوب NPT به مفاد آن پایبند است، اما چنانچه پایبندی و امانتداری ایران با ارزش قلمداد نشود، ما هم لزومی نمی بینیم که در NPT و یا سایر قراردادها و معاهدات
بین المللی بمانیم. 
این نماینده مجلس با اشاره به خویشتن داری ایران در مواجهه با اقدامات خصمانه در عرصه بین المللی گفت: مجلس و دولت همواره تلاش کردند ایران در این مدار حرکت کند، اما با وجود گستاخی آمریکا و اروپا در رویارویی با ایران هیچدلیلی برای پایبندی ایران باقی نمی ماند و نمایندگان مجلس هم چنین تصمیمی را در ارتباط با خروج ایران از NPT اتخاذ خواهند کرد.  

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *