۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷   /    سیاست خارجی    /    کد خبر: 2421

آغاز کنفرانس بروکسل با هدف جذب ۶ میلیارد دلار کمک به سوریه

قرار است در جریان کنفرانسی دو روزه با محوریت حمایت مالی سوریه، دولت‌های جهان برای جمع آوری بیش از ۶ میلیارد دلار کمک برای این کشور تلاش کنند و اتحادیه اروپا امیدوار است که این کنفرانس در عین حال شانسی برای اینکه روسیه، ترکیه و ایران تلاش‌های صلح‌شان را تجدید کنند، ‌باشد.

به گزارش سیاست پرس به نقل از ایسنا،  در حالی که جنگ داخلی سوریه وارد هفتمین سال خود می‌شود بروکسل از مقام‌های ۸۵ دولت و آژانس غیردولتی دعوت کرده تا به جذب اعتبارات برای کمک‌های انسان دوستانه برای سوریه از جمله در زمینه ساخت و ساز و مین زدایی در این کشور بپردازند.

رابرت بیرن، یک مقام آژانس امدادرسانی بین‌المللی CARE گفت: تامین این کمک‌ها یک امر بسیار مهم است اما تامین اعتبار تنها بخشی از فرایند است. از طرف دیگر باید “انسداد عمدی و سیستماتیک” کمک‌ها در داخل سوریه متوقف شده و امدادرسان‌ها دسترسی بدون محدودیت به شهروندان پیدا کنند.

این کنفرانس سومین کنفرانس در نوع خود بعد از برگزاری دو کنفرانس مشابه در سال ۲۰۱۶ در شهر لندن و همچنین یک کنفرانس مربوط به سال گذشته میلادی در شهر بروکسل محسوب می‌شود و از امروز سه شنبه به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

این تلاش‌ها از جمله به دنبال تامین دوباره برق و آب برای برخی از شهرهای به شدت آسیب دیده سوریه در کمپین غربی‌ها علیه شبه‌نظامیان داعش است.

با این حال انتظار می‌رود که اکثریت این حامیان مالی تلاش کنند تا به پناهجویان در خارج از سوریه و همچنین میلیون‌ها آواره در داخل این کشور از جمله حدود ۱۶۰ هزار نفری که در شش هفته گذشته از منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق فرار کردند، کمک کنند.

هدف شش میلیارد دلاری برای جذب اعتبارات تامین شده مشابه با حجمی است که سال گذشته میلادی به دست آمد اما مقام‌ها می‌گویند می‌خواهند اکنون از همین سطح نیز بالاتر بروند.

بازسازی شهرهایی نظیر حلب در سوریه احتمالا به چندین میلیارد دلار بودجه احتیاج دارد و به گفته اتحادیه اروپا تا زمانی که قدرت‌های دخیل در جنگ نیابتی در سوریه از یک فرایند گذار سیاسی صلح آمیز حمایت نکنند، این فرآیند نمی‌تواند آغاز شود.

از جمله بزرگترین حامیان مالی سوریه اتحادیه اروپا، آمریکا، نروژ و ژاپن هستند.

مقام‌های اتحادیه اروپا گفتند: انتظار می‌رود دولت‌ها وزرای ارشد خود را به این نشست بفرستند و در عین حال حضور رجب آکداغ، معاون نخست وزیر ترکیه تایید شده است.

مقام‌ها گفتند که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به این نشست دعوت شده اما هنوز معلوم نیست که آیا در آن حضور پیدا کند یا خیر.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز که در تاریخ ۲۰ آوریل با لاوروف در مسکو دیدار کرد انتظار می‌رود که در بروکسل حضور پیدا کند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *